Τράπεζα θεμάτων Β λυκείου προσανατολισμού 15979

abandoned somewhere

Η φωτογραφία έχει σαν θέμα την εγκατάλειψη, εκφράζει αυτό που νιώσαμε όταν συναντήσαμε το συγκεκριμένο θέμα.

Η άσκηση έχει ένα προβληματικό ερώτημα το  Δ, ένα ερώτημα που θεωρούμε ότι δεν μπορεί να το απαντήσει ένας μαθητής της Β λυκείου.

Επιστρέψτε στη σελίδα που φιλοξενεί όλα τα θέματα.

Δείτε ειδικά για το Δ: πως λύνεται το Δτης 15979 .

ΘΕΜΑ Δ

Ένα βλήμα μάζας m = 0,1 kg κινείται με οριζόντια ταχύτητα μέτρου υ = 100 m / s και προσκρούει σε ακίνητο στόχο μάζας M = 4,9 kg οπότε και δημιουργείται συσσωμάτωμα. Να βρείτε:

Δ1. Την ταχύτητα του συσσωματώματος.

Δ2. Τη θερμότητα η οποία ελευθερώθηκε λόγω της σύγκρουσης.

Δ3. Το μέτρο της μεταβολής της ορμής για κάθε σώμα ξεχωριστά κατά τη διάρκεια της σύγκρουσης.

Δ4. Το βλήμα διανύει μέσα στο στόχο απόσταση 1 m. Να βρεθεί η μέση δύναμη που ασκείται από το στόχο στο βλήμα κατά της διάρκεια της ενσωμάτωσής του, αν υποτεθεί ότι το βλήμα και ο στόχος εκτελούν ευθύγραμμες ομαλά μεταβαλλόμενες κινήσεις κατά τη χρονική διάρκεια της σύγκρουσης.

Λύση

15979 b kat_1

Δ1

Η αρχή διατήρησης της ορμής:

(ισχύει σε μονωμένο σύστημα δύο σωμάτων)

Ρολ,αρχ = Ρολ,τελ ⇒ m·υ =(m + M)·υ΄ ⇒ υ΄ = m·υ / (m + M) ⇒ υ΄ = 0,1·100 / (0,1 + 4,9) ⇒ υ΄ = 2 m / s .

Δ2.

H θερμότητα που απελευθερώθηκε λόγω της κρούσης Q,

υπολογίζεται από την αρχή διατήρησης της ενέργειας:

(η γενικότερη μορφή της)

Kαρχ = Q + Kτελ ⇒ Q = Kαρχ – Kτελ ⇒ Q = ½·m·υ² – ½·(Μ + m)·υ΄ ² ⇒ Q = ½·0,1·100² – ½·5·2² ⇒ Q = 490 joule .

Δ3.

Τo μέτρο της μεταβολής της ορμής για τα δύο σώματα είναι:

για το σώμα m:

ΔΡm = Ρτελ,m – Ραρχ,m ⇒ ΔΡm = m·υ΄ – m·υ ⇒ ΔΡm = m·(υ΄ – υ) ⇒ ΔΡm = 0,1·(2 – 100) ⇒ ΔΡm = – 9,8 kg·m / s .

για το σώμα Μ:

ΔΡM = Ρτελ,M – Ραρχ,M ⇒ ΔΡM = M·υ΄ – 0 ⇒ ΔΡM = M·υ΄ ⇒ ΔΡM = 4,9·2 = 9,8 kg·m / s .

Δ4.

Ο συνάδελφος Διονύσης Μητρόπουλος στο υλικό φυσικής χημείας πρότεινε την λύση (με ένα όμορφο σχήμα), την εξής:

apantisi dionisi mitropoulou

Ευχαριστώ πολύ τον συνάδελφο που ασχολήθηκε με το ερώτημα.

Δείτε ειδικά για το Δ: πως λύνεται το Δτης 15979 .

O συνάδελφος Κυριάκος Πάτακας μας έστειλε την άποψη του (τον ευχαριστούμε).

O συνάδελφος Στεργιάδης Ξενοφών (τον ευχαριστούμε), σχολίασε: 

Η επιτάχυνση  του στόχου  και η επιτάχυνση του βλήματος δεν είναι ίδιες, (ίσες κατά μέτρο δυνάμεις επιδρούν σε σώματα διαφορετικών μαζών), στη λύση του Δ. Μητρόπουλου αυτό παρακάμπτεται λόγω χρήσης του Θ.Μ.Κ.Ε. Σε κάθε περίπτωση όμως είναι απαραίτητο να δοθεί ότι το επίπεδο στο οποίο κινείται το συσσωμάτωμα μετά την κρούση είναι λείο.

Η άσκηση μας δίδαξε πως να προσέχουμε και την προχειρότητα που αντιμετωπίζεται η εκπαίδευση στην χώρα μας.

Επιστρέψτε στη σελίδα που φιλοξενεί όλα τα θέματα.

Advertisements

8 thoughts on “Τράπεζα θεμάτων Β λυκείου προσανατολισμού 15979

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s