Τράπεζα θεμάτων Β λυκείου φυσική προσανατολισμού 16425

neurotransmitter

Μια ψηφιακή απεικόνιση των νευροδιαβιβαστών του εγκεφάλου. Μας φέρνει στο νου ότι (σαν καθηγητές) θα θέλαμε: να σκέφτεστε, να αναρωτιέστε και να μαθαίνετε (όλοι οι μαθητές).

Μια άσκηση στις κρούσεις με ενδιαφέρον πρώτο ερώτημα.

Tην άσκηση μας έλυσε ο συνάδελφος Μανόλης Πεδιωτάκης (τον ευχαριστούμε)

Την εκφώνηση σχολιάζει ο δάσκαλος Βαγγέλης Κουντούρης.

Επιστρέψτε στη σελίδα που φιλοξενεί όλα τα θέματα.

ΘΕΜΑ Δ

Ένα σώμα Α μάζας 2 kg κινείται σε λείο οριζόντιο επίπεδο με ταχύτητα μέτρου υ1 = 12 m / s και συγκρούεται με ακίνητο σώμα Β. Μετά την κρούση τα δύο σώματα κινούνται σαν ένα σώμα με την ίδια ταχύτητα. Κατά τη κρούση αυτή, το σώμα Α σώμα χάνει το 75% της κινητικής του ενέργειας.

Δ1. Να υπολογισθεί το μέτρο της ταχύτητας των δύο σωμάτων μετά την κρούση.

Δ2. Να βρεθεί η μάζα του σώματος Β.

Δ3. Να βρεθεί η μεταβολή του μέτρου της ταχύτητας και το μέτρο της μεταβολής της ορμής του σώματος Α.

Δ4. Αν τα δύο σώματα μετά την κρούση δεν είχαν την ίδια ταχύτητα, αλλά το σώμα Α εκινείτο ομόρροπα με την αρχική κατεύθυνση κίνησής και με ταχύτητα μέτρου υ1΄ = 1 m / s , ποια θα ήταν η ταχύτητα του σώματος Β (μέτρο και κατεύθυνση) ;

Λύση

Δ1.

Στην εκφώνηση δίνεται:

ΚΑ,μετά = ΚΑ,πριν – (75 / 100)·ΚΑ,πριν ⇒ ΚΑ,μετά = (25 / 100)·ΚΑ,πριν ⇒ ½·mA·υκ² = ¼·½·mA·υ1² ⇒ υκ² = ¼·υ1² ⇒ υκ² = ¼·12² ⇒ υκ² = 36 ⇒ υκ = 6 m / s .

Και τα δύο σώματα κινούνται με την  υκ ταχύτητα συσσωματώματος.

Δ2.

Έχουμε πλαστική κρούση άρα ισχύει η αρχή διατήρησης της ορμής:

(μια διανυσματική σχέση που ισχύει σε μονωμένο σύστημα σωμάτων)

Ρολ,πριν = Ρολ,πριν ⇒ mA·υ1 + 0 = (m+ mB)·υκ ⇒ mA·υ1 = mA·υκ + mB·υκ ⇒ m= mA·(υ1 -υκ) / υκ ⇒ m= 2·(12 – 6) / 6 ⇒ m= 2 kg .

Δ3.

H μεταβολή του μέτρου της ταχύτητας του σώματος Α είναι ίση με:

Δυ = υκ – υ⇒ Δυ = 6 – 12 ⇒ Δυ = – 6 m / s , το μείον οφείλεται στην ελάττωση της ταχύτητας του Α.

Η μεταβολή της ορμής του σώματος Α είναι ίση με:

ΔΡ = Ρτελ – Ραρχ ⇒ ΔΡ = mA·υκ – mA·υ⇒ ΔΡ = 2·6 – 2·12 ⇒ ΔΡ = – 12 kg·m / s , άρα το μέτρο της μεταβολής της ορμής θα είναι ίσο με │ΔP│ = + 12 kg·m / s .

Δ4.

Από την αρχή διατήρησης της ορμής προκύπτει:

Ρ΄ολ,πριν= Ρ΄ολ,πριν ⇒ mA·υ+ 0 = mA·υ1΄ + mΒ·υ2΄ ⇒ υ2΄ = mA·(υ– υ1΄) / mΒ ⇒ υ2΄ = 2·(12 – 1) / 2 ⇒ υ2΄ = 11  m / s .

Η φορά της ταχύτητας είναι ίδια με την φορά της υταχύτητας.

Η άσκηση μας άρεσε, είναι μια καλή άσκηση εξάσκησης στις κρούσεις.

Προτείνουμε να δοθεί στους μαθητές σαν εργασία για το σπίτι.

Ο (δάσκαλος) Βαγγέλης Κουντούρης (τον ευχαριστούμε) σχολιάζει την άσκηση:

Πολύ καλή ως ουσία (ιδιαίτερα το Δ3), αλλά με δύο ενστάσεις ως εκφώνηση:

1. η φράση στη δεύτερη γραμμή “με την ίδια ταχύτητα” είναι περιττή (αφού “σαν ένα σώμα”…), αλλά και προκαλεί σύγχυση “με ποια ταχύτητα ίδια;” διότι, εννοιολογικά, φαίνεται να υποδεικνύει ως τιμή την, αδύνατο να υπάρχει, 11 m / s, άρα πρέπει να αφαιρεθεί.

2. η προμετωπίδα των 3 πρώτων γραμμών της εκφώνησης οφείλει να αναφέρεται σε όλα τα παρακάτω, συνεπώς το Δ4 δεν μπορεί να είναι υποσύνολό της διότι πρόκειται για διαφορετική ποιοτικά άσκηση.

Γι’ αυτό, κατά τη γνώμη μου, το θέμα πρέπει να αναδιατυπωθεί ως εξής:

“Ένα σώμα Α…με ακίνητο σώμα Β.

Α. Αν μετά την κρούση…

Δ1.

Δ2.

Δ3.

Β. Αν τα δύο σώματα…”

(έστειλα τις παρατηρήσεις μου στο Υπουργείο οι γραμμές αναφέρονται στη σελιδοποίηση της Τράπεζας).

Σχόλιο: Φυσικά έχει δίκιο ο δάσκαλος Βαγγέλης Κουντούρης, θα προτείναμε σε όλους τους συναδέλφους που διδάσκουν στα σχολεία να στείλουν mail στο υπουργείο και να βοηθήσουν να γίνουν τα θέματα ξεκάθαρα, εκπαιδευτικά και επιστημονικά σωστά.

Επιστρέψτε στη σελίδα που φιλοξενεί όλα τα θέματα.

Advertisements

6 thoughts on “Τράπεζα θεμάτων Β λυκείου φυσική προσανατολισμού 16425

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s