Νέα τράπεζα Β λυκείου προσανατολισμού Β θέμα 21431

Andromeda galaxy

O γαλαξίας της Ανδρομέδας, προς τιμήν της σελίδας που θέλουμε να παρουσιάσουμε:

Ατέρμονος μάθηση ,

η σελίδα που διαχειρίζεται η συνάδελφος Δέσποινα Μακρή.

Ξεκινάμε μια καινούργια κατηγορία, τα θέματα Β της τράπεζας του υπουργείου στη φυσική Β προσανατολισμού στη Β λυκείου.

Τα Β θέματα, όπως έχουν καθιερωθεί από το 1999 και μετά :

Αποτελούνται από δύο ερωτήσεις, κάθε ερώτηση αφορά ένα διαφορετικό τμήμα της ύλης και έχουν την μορφή των πολλαπλών επιλογών με τρεις συνήθως απαντήσεις.

Οι απαντήσεις όμως θέλουν αιτιολόγηση και τα ερωτήματα είναι απαιτητικά.

(Αφορούν την κατανόηση και κάποια την κατανόηση σε βάθος.)

Επιστρέψτε στη σελίδα που έχει όλα τα Β θέματα της φυσικής προσανατολισμού.

Την αρχή κάνουμε με ένα θέμα που μας παρουσιάζει η συνάδελφος Δέσποινα Μακρή

(η Δέσποινα είναι μια δυναμική καθηγήτρια που δίνει άλλο νόημα στην διαδικασία της αιτιόλογησης, οι λύσεις της Δέσποινας  μας αρέσουν 🙂 )

Θα παρουσιάσουμε αυτή την άσκηση – ερώτηση στη σελίδα της

Δείτε την ερώτηση και την λύση του Β2.

(κάτι που δεν γίνεται τυχαία, θέλουμε να βοηθήσουμε να δημιουργηθεί σύνδεση μεταξύ των σελίδων που διαπραγματεύονται την διδασκαλία της φυσικής.)

Ο δάσκαλος (των καθηγητών) Βαγγέλης Κουντούρης προσθέτει:

αποδεκτή είναι, κατά τη γνώμη μου, η πιθανή απάντηση ως έχει, η πρότασή σου δεν είναι απόλυτα σωστή, διότι η κατακόρυφη αλλάζει συνέχεια, πράγμα που ο πιλότος μπορεί να αντιληφθεί βλέποντας ότι μεταβάλλεται διαρκώς η περιοχή του εδάφους πάνω από την οποία βρίσκεται και αυτός και η βόμβα. Προσωπικά θα διατύπωνα την πιθανή απάντηση έτσι:

ο πιλότος βλέπει το κιβώτιο διαρκώς σε ίδια κατακόρυφη με αυτόν.

Φυσικά έχει δίκιο ο δάσκαλος, πρέπει όλοι οι συνάδελφοι να προσέξουμε τις διατυπώσεις μας (κάτι που σημαίνει ότι πρέπει μελλοντικά να ξανακοιτάξουμε όλες τις λύσεις μας, με αυτό το πρίσμα).

Ο δάσκαλος (των καθηγητών) Διονύσης Μάργαρης προσθέτει :

Για το θέμα του πιλότου, νομίζω ότι η διατύπωση είναι σωστή (για Β΄θέμα).

Το κιβώτιο και το αεροπλάνο κινούνται με την ίδια οριζόντια ταχύτητα, συνεπώς κάθε στιγμή, έχουν την ίδια οριζόντια μετατόπιση. Αυτό που αλλάζει είναι ότι το κιβώτιο, με βάση την αρχή της επαλληλίας, εκτελεί επιπλέον και ελεύθερη πτώση. Συνεπώς ο πιλότος το «βλέπει» να απομακρύνεται από αυτόν ευθύγραμμα προς τα κάτω.

Μια τέτοια απάντηση νομίζω ότι είναι απόλυτα αποδεκτή και σύμφωνη με τη λογική «εξετάζω θεωρία».

Συμφωνούμε με τον δάσκαλο. Οι μαθητές για να απαντήσουν (και να αξιολογηθούν) πρέπει να μπορούν να βασιστούν σε αυτά που ήδη γνωρίζουν.

Και το Β1 ερώτημα από τους πυκνωτές:

Β1.

Ένας επίπεδος πυκνωτής με χωρητικότητα C φορτίζεται σε πηγή τάσης V. Ενώ ο πυκνωτής είναι συνεχώς συνδεδεμένος στην πηγή, οι οπλισμοί του απομακρύνονται μέχρι η μεταξύ τους απόσταση να διπλασιαστεί.

Α. Να επιλέξετε την σωστή απάντηση.

Η ένταση του ομογενούς ηλεκτρικού πεδίου ανάμεσα στους οπλισμούς του πυκνωτή,

α. παραμένει σταθερή , β. υποδιπλασιάζεται , γ. διπλασιάζεται

Β. Να δικαιολογήσετε την επιλογή σας.

Λύση

Σωστή η πρόταση β, γιατί :

Ο πυκνωτής είναι συνδεδεμένος με την πηγή τάσης V, άρα η τάση (διαφορά δυναμικού) στα άκρα του πυκνωτή δεν αλλάζει.

Η σχέση της έντασης Ε και της διαφοράς δυναμικού V, σε ομογενές ηλεκτρικό πεδίο είναι :

Ε = V / l .

Η απόσταση των οπλισμών του πυκνωτή διπλασιάζεται, άρα :

Ε΄ = V / l΄ ⇒ Ε΄ = V / 2·l

Διαιρούμε κατά μέλη :

Ε΄ / Ε = (V / 2·l) / (V / l) ⇒ Ε΄ / Ε = 1 / 2 ⇒ E΄ = Ε / 2.

Επιστρέψτε στη σελίδα που έχει όλα τα Β θέματα της φυσικής προσανατολισμού.

Advertisements

One thought on “Νέα τράπεζα Β λυκείου προσανατολισμού Β θέμα 21431

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s