Τράπεζα θεμάτων φυσική γενικής Β΄ λυκείου Β΄ θέμα 15349

conductor leyden paire

Μια εικόνα από ένα μουσείο φυσικής, αναφέρεται σαν αγωγός Leyden Paire .

Σας παρουσιάζουμε μια ερώτηση από το δυναμικό πεδίου Coulomb και μια ερώτηση από την θερμική ισχύ.

Σχόλιο από τον δάσκαλο (των καθηγητών φυσικής) Βαγγέλη Κουντούρη :

Πολύ καλές και οι δύο ερωτήσεις.

Η διαίρεση κατά μέλη είναι μια εξαιρετική στρατηγική

για τη σύγκριση ομοειδών φυσικών μεγεθών,

διότι μας δείχνει, επειδή το πηλίκο που προκύπτει είναι καθαρός αριθμός,

όχι μόνο ποιο μέγεθος είναι μεγαλύτερο (ή μικρότερο),

αλλά και πόσες φορές.

(Σχόλιο της σελίδας : εξαιρετικό σχόλιο που αναβαθμίζει την ανάρτηση μας)

Επιστρέψτε στη σελίδα που φιλοξενεί όλα τα θέματα Β γενικής φυσικής.

ΘΕΜΑ Β

Β1. Ένα ακίνητο θετικό σημειακό ηλεκτρικό φορτίο Q δημιουργεί γύρω του ηλεκτροστατικό πεδίο.

15349 b thema gen

Στα σημεία Β και Γ του ηλεκτροστατικού πεδίου, το μέτρο της έντασης του ηλεκτρικού πεδίου είναι ΕΒ και ΕΓ αντίστοιχα. Η απόσταση του σημείου Γ από το φορτίο Q είναι τριπλάσια της απόστασης του σημείου Β από το φορτίο Q.

Α. Να επιλέξετε τη σωστή απάντηση.

Η σχέση μεταξύ των μέτρων των εντάσεων ΕB και EA είναι:

α. E= EΓ / 9 ,                      β. ΕΒ = 9·ΕΓ ,                                 γ. ΕΓ = EΒ / 3 .

Β. Να αιτιολογήσετε την επιλογή σας.

B2. Στο παρακάτω κύκλωμα, για τις αντιστάσεις των αντιστατών R, R, ισχύει η σχέση R2 = 2∙R1. H ισχύς που δαπανάται στην αντίσταση R1 είναι 10 W.

15349 b thema gen 2

Α. Να επιλέξετε τη σωστή απάντηση.

Η ισχύς που δαπανάται στην αντίσταση R2 είναι :

α. 5 W ,                                   β. 10 W ,                                        γ. 20 W .

Β. Να αιτιολογήσετε την επιλογή σας.

Λύση

Β1.

Α.

Σωστή επιλογή είναι η β .

Β.

Η ένταση του ηλεκτρικού πεδίου Coulomb, σε ένα του δίνεται :

Ε = kc·│Q│ / r² , άρα η ένταση του ηλεκτρικού πεδίου στα σημεία Γ και Β , θα είναι :

ΕΓ = kc·│Q│ / (ΟΓ)²  και  ΕΒ = kc·│Q│ / (ΟΒ)² ,

διαιρούμε κατά μέλη τις παραπάνω σχέσεις :

ΕΒ / ΕΓ = (kc·│Q│ / (ΟΒ)² ) / (kc·│Q│ / (ΟΓ)² ) ⇒ ΕΒ / ΕΓ = (ΟΓ)² / (ΟΒ)² ⇒ ΕΒ / ΕΓ = 9· (ΟΒ)² / (ΟΒ)² ⇒ ΕΒ / ΕΓ = 9 ⇒ ΕΒ = 9·ΕΓ .

Προτείνουμε η ερώτηση να δοθεί στους μαθητές σαν εργασία για το σπίτι.

B2.

Α.

Σωστή είναι η επιλογή α .

Β.

Οι αντιστάτες Rκαι Rείναι συνδεδεμένοι παράλληλα, άρα έχουν την ίδια τάση στα άκρα τους, ενώ τους διαρρέει διαφορετική ένταση του ρεύματος (εκτός αν είναι οι ίδιοι αντιστάτες) .

Η θερμική ισχύς στον αντιστάτη R:

Ρ= V² / R1 .

Η θερμική ισχύς στον αντιστάτη R:

Ρ= V² / R2 .

Διαιρούμε τις παραπάνω σχέσεις κατά μέλη :

Ρ/ Ρ= (V² / R2) / (V² / R1) ⇒ Ρ/ Ρ= R/ R2 ⇒ Ρ/ Ρ= R1 / 2·R1 ⇒ Ρ/ Ρ= 1 / 2 ⇒ Ρ= Ρ/ 2 ⇒ Ρ= 10 / 2 ⇒ Ρ= 5 W .

Προτείνουμε η ερώτηση να δοθεί στους μαθητές σαν εργασία για το σπίτι.

Advertisements

2 thoughts on “Τράπεζα θεμάτων φυσική γενικής Β΄ λυκείου Β΄ θέμα 15349

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s