Ο Μονοδιάστατος κόσμος

one dimension world

To χαρούμενο ανθρωπάκι – φατσούλα του σχήματος ζει σε ένα μονοδιάστατο κόσμο, σε αντίθεση με όλους μας που ζούμε σε ένα τετραδιάστατο .

Το θέμα παρουσιάστηκε από τον Διονύση Μάργαρη, δημιουργό του ylikonet , του δικτύου που είναι μοναδικό στην χώρα μας ενώ η σοβαρότητα του δικτύου, η χρησιμότητα του , η παρουσία ξεχωριστών προσωπικοτήτων από τον χώρο των καθηγητών (αλλά και πλήθους καθηγητών) αποτελεί πρότυπο για όλα τα άλλα δίκτυα .

Η σελίδα μας θεωρεί το ylikonet μητρικό δίκτυο για όλες τις ανάλογες σελίδες .

Η ηγεσία του υπουργείου (μαζί με την κυβέρνηση) άλλαξε, αλλά δεν άλλαξε ακόμα το αναλυτικό πρόγραμμα του μαθήματος της φυσικής της Α΄ λυκείου (αλλά και της Β΄ λυκείου , όπου η οπτική προσγειώθηκε χωρίς να συνδέεται με την υπόλοιπη ύλη).

Και να αλλάξει η ύλη και να διορθωθούν όλα , τα παρακάτω κείμενα θα παραμείνουν, για να θυμίζουν σε όλους ότι η παιδεία είναι μια σοβαρή υπόθεση , σοβαρότερη όλων .

Επιστρέψτε στη σελίδα των Δ θεμάτων στη Β τάξη της φυσικής προσανατολισμού. 

Το κείμενο του Διονύση Μάργαρη :

Όλοι μας  έχουμε συνείδηση του τρισδιάστατου κόσμου που ζούμε. Οι Φυσικοί άλλωστε έχουν αποδεχτεί εδώ και χρόνια τη λογική του τετραδιάστατου κόσμου, που μας δίδαξε ο Αλβέρτος !!

Αλλά οι διαστάσεις του κόσμου μας, δεν σταματούν εκεί. Έχουν διατυπωθεί θεωρίες για τον κόσμο των 11 διαστάσεων ή και των 22 διαστάσεων. Τέτοιες θεωρίες έχουν διατυπωθεί αρκετές και μάλλον τις έχουμε συνηθίσει, αν και μάλλον δυσκολευόμαστε να τις κατανοήσουμε …

Μου έκανε όμως μεγάλη έκπληξη, διαβάζοντας για ένα παράλληλο σύμπαν της μιας διάστασης. Για ένα κόσμο μονοδιάστατο. Έναν κόσμο, μια ευθεία γραμμή !!!

Αλήθεια έχετε φανταστεί, πώς θα μπορούσε να ήταν ένας τέτοιος κόσμος;

Προσπάθησα να το φανταστώ και κατέληξα να προσπαθώ να καταλάβω, ποιοι νόμοι, αντίστοιχοι των δικών μας γνωστών φυσικών νόμων, θα ισχύουν στον κόσμο αυτό.

Για παράδειγμα θα ήταν απαραίτητα τα διανύσματα ή θα αρκούσαν φυσικά μεγέθη με θετικές και αρνητικές τιμές; Μια μετακίνηση θα ήταν πάντα σε αυτή την ευθεία, οπότε γιατί να ορίσουμε δυναμική ενέργεια; Μάλλον η κινητική αρκεί.

Αλλά επειδή, μπερδευόμουν, σκέφτηκα να προτείνω στην πολιτική ηγεσία του ΥΠΕΠΘ, να προχωρήσει σε ένα νέο project στα Λύκεια μας. Έστω δοκιμαστικά, θα μπορούσε να διερευνηθεί στα σχολεία, πώς θα μπορούσε να διδαχτεί η φυσική του δικού μας κόσμου, στους μαθητές, αλλά τροποποιημένη έτσι ώστε να ισχύει για τα όντα του μονοδιάστατου κόσμου.

Αλλά, για να μην μείνουν ανεκμετάλλευτα τα αποτελέσματα αυτά, θα πρότεινα να αξιολογηθούν και αν, όπως ελπίζω, αποδειχτούν ότι είναι περισσότερο φιλικά προς το μέσο μαθητή, θα πρότεινα από την επόμενη σχολική χρονιά, να καταργηθεί η Φυσική σαν μάθημα και να αντικατασταθεί από το project. Θα έλεγα μάλιστα για να μην γίνεται σύγχυση με άλλα project, το νέο μάθημα να μετονομασθεί σε

Λαϊταφύσικα . !

(Σχόλιο της σελίδας : Ο Διονύσης Μάργαρης δεν σοβαρολογεί , αντίθετα δείχνει λεπτό χιούμορ και προχωρεί παρακάτω το θέμα στον πυρήνα του)

Δείτε τις διαπιστώσεις του Διονύση Μάργαρη :

O monodiastatos kosmos

(Πατήστε πάνω στους μπλε χαρακτήρες).

Ακολούθησε ο Γιάννης Κυριακόπουλος (συνδιαχειριστής του ylikonet) :

I fisiki sto likeio

(Πατήστε πάνω στους μπλε χαρακτήρες)

Ακολούθησε ο Θοδωρής Παπασγουρίδης (συνδιαχειριστής του ylikonet) :

Ξεκινώ με κάτι που δεν έχει να κάνει με την ύλη, αλλά με τη γνώση που έχει ο μέσος μαθητής όταν έρχεται από το γυμνάσιο. Ελλειμματική έως προβληματική.

Δεν υπάρχει καμία αίσθηση της διαφοράς διανυσματικού και μονόμετρου μεγέθους. Το χειρότερο όμως είναι ότι οι μαθητές είναι νοητικά ανώριμοι για να αφομοιώσουν αυτή τη διαφορά. Σε αυτό δε φταίνε τα παιδιά, αλλά η light εκδοχή γνώσης στο γυμνάσιο. Η έννοια της διανυσματικής πρόσθεσης μεταξύ αντίθετων διανυσμάτων φαντάζει ως κάτι ιδιαίτερα σύνθετο. Αν σε αυτά προσθέσεις την έλλειψη κατανόησης της έννοιας «συνάρτηση», γίνεται σαφές ότι είναι ιδιαίτερα δύσκολο να διδάξεις φυσική με στοιχειώδεις αξιώσεις … Η πλειοψηφία των μαθητών, αδυνατεί να κάνει αντικατάσταση τιμών σε τύπο συνάρτησης και να βρει αποτέλεσμα. Όσο για τις γραφικές παραστάσεις η κατάσταση είναι τραγική … Πλήρης άγνοια …

Από αυτό και μόνο η διδασκαλία της κινηματικής καθίσταται προβληματική. Σε ένα στοιχειώδες πρόβλημα αλλαγής της φοράς κίνησης, άρα αλλαγής στο πρόσημο της ταχύτητας, υπάρχει μέγα θέμα … Για την πλειοψηφία, αρνητική επιτάχυνση δηλώνει επιβραδυνόμενη κίνηση … Δυστυχώς σε ελάχιστο ποσοστό μετά από πολύ προσπάθεια, υπάρχει βελτίωση στην αντίληψη εννοιών, όπως επιταχυνόμενη κίνηση κατά την αρνητική φορά του άξονα, ή ο διαχωρισμός μετατόπισης – θέσης – διαστήματος … Ίσως θα έπρεπε σε αυτό το επίπεδο, να διδάσκουμε μόνο κινήσεις σταθερής φοράς και να επανερχόμαστε στον προσανατολισμό της Β΄ Λυκείου στοχεύοντας σε μια βελτιωμένη θεώρηση αυτών των εννοιών …

Η εφαρμογή του 2ου Νόμου σε μια μόνο διάσταση δε βοηθά στην αφομοίωση της έννοιας «διανυσματικό μέγεθος». Είναι απαράδεκτο να μη διδάσκουμε κίνηση σε πλάγιο επίπεδο. Επίσης απαράδεκτος είναι ο εξοβελισμός της ορμής από την Α΄ Λυκείου. Ο μαθητής που θα τελειώσει από θεωρητικό προσανατολισμό δε θα γνωρίζει τίποτα για τη διατήρηση  της ορμής, θεμελιώδης έννοια όχι μόνο για το μακρόκοσμο …

Το μάθημα θα έπρεπε να είναι 3ωρο, ώστε να μπορεί να διδαχτεί σε «πρώτο χρόνο» και η ορμή και η θερμότητα. Στη συνέχεια στον προσανατολισμό της Β΄ Λυκείου θα μπορούσαν οι έννοιες να διδαχθούν σε μεγαλύτερο βάθος.

Απαράδεκτο ότι δε διδάσκεται κυκλική κίνηση στην Α΄ Λυκείου. Προφανώς οι κινήσεις στη φύση είναι μόνο ευθύγραμμες … Τώρα γιατί η σελήνη δεν πέφτει στο κεφάλι μας … δε μας απασχολεί.

Κατά τη γνώμη μου, θα μπορούσε στην Α΄ Λυκείου, να δοθεί έμφαση στην εφαρμογή του 2ου Νόμου σε χαρακτηριστικές περιπτώσεις, όπως κεκλιμένο και κυκλική κίνηση .

Β΄ Λυκείου

Μέγα λάθος ο εξοστρακισμός του ηλεκτρομαγνητισμού. Οι μαθητές του θεωρητικού προσανατολισμού θα τελειώσουν το σχολείο χωρίς να έχουν καταλάβει τη σύνδεση ηλεκτρισμού και μαγνητισμού. Θα πρέπει δε να διδαχτούν Η / Μ κύματα χωρίς να γνωρίζουν τι είναι η ένταση του μαγνητικού πεδίου. Θα πρέπει να διδαχτούν μοντέλο Bohr χωρίς να γνωρίζουν γιατί η ελκτική δύναμη Coulomb συγκρατεί το ηλεκτρόνιο σε τροχιά γύρω από τον πυρήνα. Υπάρχει κανείς που πιστεύει ότι μπορείς στοιχειωδώς να εξηγήσεις στη Β΄ Λυκείου τι είναι το φως ;! Δεν ξέρουν ταλαντώσεις, δεν ξέρουν κύματα , δεν ξέρουν τι είναι το μαγνητικό πεδίο, αλλά εμείς θα διδάξουμε το φως ως τμήμα του ηλεκτρομαγνητικού φάσματος …

Στον προσανατολισμό, θα έπρεπε η ύλη να ξεκινά με κινηματική σε ανεβασμένο επίπεδο, να συνεχίζει με Θεώρημα ώθησης – ορμής, διατήρηση ορμής και κρούσεις, και να ακολουθεί μελέτη κινήσεων με ενεργειακή προσέγγιση.

Θα έπρεπε επίσης να μελετάται  αναλυτικά η δυναμική της μεταβαλλόμενης κυκλικής κίνησης, ώστε να έχουμε ελπίδες να προσεγγίσουμε ικανοποιητικά το στερεό.

Είναι απαράδεκτο ότι δεν υπάρχει πουθενά το ανομοιογενές βαρυτικό πεδίο, η έννοια γεωστατικός δορυφόρος, η διαδικασία να μπει το σώμα σε τροχιά …

Τελειώνοντας θέλω να πω, ότι η διδασκαλία της Φυσικής αισθάνομαι ότι γίνεται «κατά τεύχη» … Δεν υπάρχει συνέχεια, σύνδεση και καθορισμένο πλαίσιο του τι επιδιώκουμε να περάσουμε στους μαθητές …

Κατά τα άλλα, μας μάρανε η εισαγωγή της σχετικότητας στην Γ΄ Λυκείου και τα θέματα εργαστηριακής χροιάς στις εξετάσεις Α΄ και Β΄ Λυκείου …

Σχόλιο της σελίδας : καλά τα λένε οι διακεκριμένοι συνάδελφοι . Όχι απλά συμφωνούμε αλλά χειροκροτούμε και ελπίζουμε να το κάνετε και εσείς καθηγητές , γονείς και μαθητές . Να γίνει ο απλός ήχος τόσο δυνατός που θα φτάσει στα αυτιά των υπευθύνων .

Επιστρέψτε στη σελίδα των Δ θεμάτων στη Β τάξη της φυσικής προσανατολισμού. 

Advertisements

9 thoughts on “Ο Μονοδιάστατος κόσμος

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s