H αθλήτρια του volley ετοιμάζεται να ασκήσει στη μπάλα δύναμη που θα την αναγκάσει να εκτελέσει βολή . Η φυσική είναι παντού .
Σας παρουσιάζουμε μία ερώτηση από το έργο των ιδανικών αερίων και μία ερώτηση από την οριζόντια βολή .
Ένα θέμα – πρόταση για την Γ λυκείου
Δείτε και αυτό, είναι η νέα μας προσπάθεια (με ανανεωμένο εβδομαδιαίο πρόγραμμα) .
ΘΕΜΑ Β
B1. Στο σχήμα παριστάνεται μια κυκλική (Α → Β → Α) αντιστρεπτή μεταβολή μιας ορισμένης ποσότητας αερίου.
Α. Να επιλέξετε τη σωστή απάντηση.
Το έργο του αερίου κατά την κυκλική αυτή μεταβολή (Α → Β → Α) είναι:
α. θετικό , β. μηδέν , γ. αρνητικό .
Β. Να αιτιολογήσετε την επιλογή σας.
B2. Δύο σφαίρες Α και Β βρίσκονται στο ίδιο ύψος h από το έδαφος. Κάποια στιγμή η σφαίρα Α αφήνεται να πέσει προς τα κάτω χωρίς αρχική ταχύτητα. Συγχρόνως η σφαίρα Β εκτοξεύεται με οριζόντια ταχύτητα υ0. Μετά από 2 s η σφαίρα Α βρίσκεται στη θέση 1 .
Α. Να επιλέξετε τη σωστή απάντηση.
Την ίδια χρονική στιγμή η σφαίρα Β θα βρίσκεται στη θέση :
α. 2 , β. 3 , γ. 4 .
Β. Να αιτιολογήσετε την επιλογή σας.
Θεωρήστε για την κίνηση των δύο σφαιρών αμελητέα την αντίσταση του αέρα .
Λύση
B1.
Α.
Σωστή επιλογή είναι η α .
Β.
Η επιφάνεια που περικλείεται από το διάγραμμα της μεταβολής (Α → Β → Α) σε άξονες Ρ – V , μας δίνει το ολικό έργο .
Για την μεταβολή ΑΒ : WAB αριθμητικά ίσο με το εμβαδό Ε1 , το εμβαδό που σχηματίζεται από την Α → Β και τον άξονα των όγκων .
Για την μεταβολή ΒΑ : WBΑ αριθμητικά ίσο με το εμβαδό – Ε2 , το εμβαδό που σχηματίζεται από την Β → Α και τον άξονα των όγκων .
Το έργο WΑΒΑ = WAB + WBΑ ⇒ WΑΒΑ = Ε1 – Ε2 > 0 γιατί Ε1 > Ε2 .
Το έργο WΑΒΑ = Ε .
Προτείνουμε η ερώτηση να δοθεί στους μαθητές σαν εργασία για το σπίτι .
B2.
Α.
Σωστή επιλογή είναι η β .
Β.
Την ίδια χρονική στιγμή από ύψος h αφήνεται σφαίρα Α να κάνει ελεύθερη πτώση και η σφαίρα Β βάλλεται οριζόντια με ταχύτητα υ0 .
Για την σφαίρα Α έχουμε :
yΑ = ½·g·t² .
H σφαίρα Β στον άξονα y κάνει ελεύθερη πτώση , επομένως την χρονική στιγμή t θα έχει μετατοπιστεί κατακόρυφα κατά :
yΒ = ½·g·t² .
Οι σφαίρες θα βρίσκονται κάθε χρονική στιγμή στο ίδιο ύψος και θα φτάσουν ταυτόχρονα στο δάπεδο .
Προτείνουμε η ερώτηση να δοθεί στους μαθητές σαν εργασία για το σπίτι και στη συνέχεια να συζητηθεί στη τάξη .
Επιστρέψτε στη σελίδα που έχει όλα τα Β θέματα της φυσικής προσανατολισμού.
Μια σκέψη σχετικά μέ το “Λύσεις της τράπεζας Β΄ λυκείου φυσικής προσανατολισμού Β θέμα 21423”