Προς την Επιτροπή Θέματων της Φυσικής Κατεύθυνσης της Γ΄ λυκείου στις πανελλήνιες εξετάσεις

Spider with SEM

Μια αράχνη , σε απεικόνιση του ηλεκτρονικού μικροσκοπίου .

Επιστρέψτε στη σελίδα Ασκήσεις στη φυσική της Γ΄ λυκείου .

Θα ήθελα να απευθύνω τις σκέψεις μου στη επιτροπή που θα δημιουργήσει τα θέματα των πανελληνίων εξετάσεων .

Κύριοι,

δεν σας γνωρίζω αλλά με όλο το σεβασμό , θα ήθελα να σας τονίσω κάποια σημεία .

Δεν θα πρέπει να βάλετε θέματα δύσκολα, δύστροπα, θέματα με δύσκολη μαθηματική επεξεργασία ή θέματα χωρίς ξεκάθαρες διατυπώσεις , διότι :

α. Το μάθημα της Γενικής Φυσικής εξαφανίστηκε, και το μάθημα της Φυσικής Κατεύθυνσης περιορίστηκε σε ένα από τα τρία πεδία .

Να το πω απλά, αν βάλετε απαιτητικά θέματα, σε λίγα χρόνια δεν θα υπάρχει η φυσική στις πανελλήνιες εξετάσεις .

Άρα δεν θα καλούν κανένα φυσικό για να βάζει θέματα .

β. Ως απάντηση στην άποψη  ότι πρέπει να υπάρχει ένα μάθημα που θα κρατήσει χαμηλά τις βάσεις :

ας είναι κάποιο άλλο, η φυσική το έκανε παραπάνω από μια φορές .

Το αποτέλεσμα είναι ότι η φυσική κινδυνεύει να πάψει να υπάρχει σαν μάθημα . 

γ. Αν έχετε την άποψή σας και δεν σας ενδιαφέρει αν τα θέματά σας μπορούν να προκαλέσουν τους συναδέλφους σας, την κοινή γνώμη & τους δημοσιογράφους,

σκεφτείτε ότι η άποψή σας δεν θα προβάλλεται αν το μάθημα καταργηθεί .

δ. Αν η προσπάθειά σας είναι να δείξετε το επίπεδό σας, την διδακτική σας άποψη και την φαντασία σας, σκεφτείτε απλώς ότι τα παιδιά πρέπει να διδάσκονται την φυσική .

Η φυσική είναι από τα λίγα μαθήματα που προσπαθεί να τους μάθει να σκέφτονται , χωρίς να έχει σχεδόν κανένα στοιχείο που θα πρέπει να μάθουν «απ’ έξω», να αποστηθίσουν.

ε. Το μάθημα της φυσικής δίνεται την τελευταία μέρα στις εξετάσεις  (σκεφτείτε γιατί) , αυτό σημαίνει ότι τα παιδιά είναι ήδη κουρασμένα .

Αν εσείς θέλετε να τους δώσετε ένα έντονο τρίωρο εξέτασης , είστε μόνοι απέναντι σε μια κοινωνία που δεν θέλει . 

ζ. Οι διατυπώσεις των θεμάτων πρέπει να είναι ξεκάθαρες για τα παιδιά . Είμαστε το μόνο μάθημα που κατά καιρούς κρύβει δεδομένα στην εκφώνηση .

Τα παιδιά στην πλειοψηφία τους είναι αγχωμένα, & θα θεωρήσουν ότι με τις διατυπώσεις σας τους βάζετε «πονηρά» θέματα και δεν είστε ξεκάθαροι, όπως οι συνάδελφοί σας στα υπόλοιπα μαθήματα .

Η άποψη των μαθητών και τον καθηγητών τους θα αναπαραχθεί σε μεγάλο βαθμό από τα μέσα μαζικής ενημέρωσης που κάνουν κάθε χρόνο τις εξετάσεις πρώτο θέμα στη δημοσιότητα .

Τα λάθη εξάλλου της κάθε χρονιάς τονίζονται και αναπαράγονται τις επόμενες χρονιές .

η. Η μαθηματική επεξεργασία που κουράζει στα θέματα των εξετάσεων, ενισχύει την άποψη των παιδιών, των γονιών τους και της κοινής γνώμης, ότι χωρίς τα μαθηματικά η φυσική δεν θα μπορούσε να εξηγήσει τον κόσμο .

Μια λανθασμένη άποψη που έχει δημιουργηθεί στην Ελλάδα και δεν υπάρχει στο εξωτερικό, οφείλεται στο ότι :

οι μαθητές δεν διδάσκονται φυσική από μικροί, ενώ αντίθετα μαθηματικά διδάσκονται από το νηπιαγωγείο μέχρι το λύκειο .

Αν θέλετε να βοηθήσετε την φυσική επιστήμη να διαδοθεί, ας πάμε σε θέματα που επικεντρώνουν στη φυσική, όχι στην ικανότητα των παιδιών να λύνουν εξισώσεις .

θ. Τα θέματα δεν μπορούν να έχουν λάθη .

Λύστε τα θέματα που θα δημιουργήσετε και εντοπίστε κάθε λάθος .

Καταλαβαίνω ότι πάντα κάποιοι θα ασκούν κακοπροαίρετη κριτική, αλλά αυτό είναι κάτι που ξέρετε ότι δεν μπορείτε να αποφύγετε .

ι. Γιατί πρέπει τα θέματα να είναι πρωτότυπα ;

Τα θέματα πρέπει να αξιολογούν τους μαθητές .

Σε κάθε θέμα που έχει ζητηθεί στο παρελθόν, μπορούν να δημιουργηθούν άπειρες παραλλαγές .

Η συρραφή ασκήσεων στο τέταρτο θέμα με τρία ή τέσσερα κομμάτια τα τελευταία χρόνια, δεν είναι ο σωστός δρόμος. Κάνει το μάθημα να φαίνεται πολύπλοκο και δύσκολο στα παιδιά .

Η άποψη, ότι τα θέματα έχουν τόσα χρόνια εξαντληθεί, με βρίσκει κάθετα αντίθετο .

Η φαντασία των φυσικών δεν έχει τέλος, αλλά η φαντασία αυτή πρέπει να δημιουργεί θέματα που προάγουν την Φυσική επιστήμη .

Μην σας κουράσω άλλο , εσείς είστε οι αρμόδιοι να κρίνετε .

Σας εύχομαι καλή επιτυχία στο έργο σας .

Παπαδάκης Κώστας

καθηγητής Φυσικής .

Σχόλιο :

Η επιτροπή δεν ανήκει σε πρόγραμμα προστασίας μαρτύρων , ούτε σε κάποιο αντιτρομοκρατικό νόμο .

Επώνυμοι είμαστε όλοι .

Και τουλάχιστον ο υπεύθυνος της επιτροπής (σαν τον καπετάνιο στο πλοίο , τον πιλότο στο αεροπλάνο) έπρεπε να είναι επώνυμος .

Δημοσιεύματα εξάλλου χρόνια τώρα λένε , ότι καθηγητές που θέλουν να λάβουν μέρος στις επιτροπές :

α. είναι πολλοί και φυσικά δεν το κάνουν για τα χρήματα .

β. διαδίδουν οι ίδιοι , ότι θα πάρουν μέρος ή ότι πήραν μέρος στην επιτροπή των θεμάτων.

Από τις λίγες φορές που αναπαράγω , ότι κυκλοφορεί , για να τονίσω ότι αν δεν δίνονται τουλάχιστον κάποια ονόματα (των πανεπιστημιακών) θα συνεχίζουν να κυκλοφορούν ακόμα περισσότερα .

Η γνώμη μου είναι , ότι η επιτροπή όποια και αν ήταν θα μπορούσε μετά το τέλος της διαδικασίας να φωνάξει π.χ. τους :

Ανδρέα Κασσέτα , Βαγγέλη Κουντούρη , Διονύση Μάργαρη , Διονύση Μητρόπουλο , Γιάννη Κυριακόπουλο να ρίξουν μια ματιά σε αυτό που θα έχουν φτιάξει .

Μια ματιά από τους δασκάλους θα ήταν αρκετή , για να προβλεφθούν πολλά και διαφορετικά …

Κανένας δεν είναι υπεράνω κριτικής , κανένας .

Το μεγάλο πρόβλημα της χώρας μας είναι αυτό :

έλλειψη οργάνωσης και κυρίως αξιοποίησης του υπάρχοντος δυναμικού .

Να προσθέσω :

Μια ολοκληρωμένη άποψη από τον δάσκαλο Βαγγέλη Κουντούρη :

(η άποψη έχει ήδη κατατεθεί ! , διαβάστε)

Έχω προτείνει και ιδιωτικά και δημόσια:

α. Για κάθε εξεταζόμενο μάθημα να επιλέγονται είκοσι καθηγητές Μέσης (και δέκα Ανωτάτης) από τους οποίους να κληρώνονται 2 μέρες πριν τις αντίστοιχες εξετάσεις οι δύο (και ο  ένας), οι υπόλοιποι δέκα οκτώ (και εννέα) να είναι αναπληρωματικοί για παν ενδεχόμενον .

β. Εκτός αιθούσης επιλογής των θεμάτων να υπάρχουν (με ίδια διαδικασία) δύο άλλοι καθηγητές Μέσης για να δουν, την τυχόν “πατάτα”, αλλά και να επιλύσουν σε ικανοποιητικό χρόνο τα θέματα .

γ. εκτός αιθούσης να υπάρχει ένα μέλος της συγγραφικής ομάδας του αντίστοιχου σχολικού βιβλίου για τον εντοπισμό τυχόν εκτός βιβλίου θέματος .

(καλά, οι “ινστρούκτορες” που γνωρίζουν τα πάντα, και αποφασίζουν πάντα σωστά, δεν χρειάζονται τις απόψεις μας, αλλιώς τί «ινστρούκτορες» θα ήταν…)

Σχόλιο της σελίδας : Καλά αν ξέρουμε το τι πρέπει να γίνει και δεν το το κάνουμε τότε τι είμαστε ;

εκφραστείτε ελεύθερα ..

Επιστρέψτε στη σελίδα Ασκήσεις στη φυσική της Γ΄ λυκείου .

Advertisements

10 thoughts on “Προς την Επιτροπή Θέματων της Φυσικής Κατεύθυνσης της Γ΄ λυκείου στις πανελλήνιες εξετάσεις

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s